2022
Tijdens deze 23ste editie van de Week van de Friet wordt ons culinair erfgoed opnieuw in de kijker gezet. Letterlijk... wat wie frietjes ziet heeft er al meteen zin in.
https://www.youtube.com/watch?v=buwwYDLrRCE
2021
Standbeeld 'De Frieteters' brengt unieke ode aan onze nationale culinaire trots
Aan de voet van het Brugse Belfort is sinds 28 november 2021, naast de twee iconische frietkramen en de twee lokale volkshelden Jan Breydel en Pieter de Coninck, een nieuw frietmonument te vinden. Het standbeeld 'De Frieteters' geniet er van een heerlijk pakje frieten met zicht op de Brugse Markt. Een herkenbaar tafereel dat nu één jaar lang vereeuwigd wordt. 'De Frieteters' nodigt uit tot interactie. Zo kan je een selfie nemen met De Frieteter, je pakje friet samen verorberen, of een frietje 'stelen' uit zijn puntzak.
Onthulling standbeeld ‘De Frieteters’ door Hilde Crevits, Dirk De fauw en Prins Laurent en afgevaardigen van Navefri, Belgapom en VLAM
Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits: "Goudgele knapperige frietjes van de frituur. Het is ons handelsmerk. Meer nog: onze frietcultuur behoort tot ons cultureel erfgoed. Vrijwel iedereen heeft zijn lievelingsfrituur, zijn lievelingssaus, zijn vaste bestelling, zijn vast frietritueel … We appreciëren allemaal de bakkunst van onze frituristen, maar ook de hele beleving die hoort bij een frituurbezoek. Jong en oud, van welke rang of stand ook. Deze geweldige frietcultuur is natuurlijk alleen maar mogelijk dankzij onze bloeiende aardappelsector. Jaarlijks worden in ons land om en bij de 3,5 miljoen ton aardappelen verwerkt tot frietjes, pureebereidingen, chips en vlokken. Nu maar genieten van dit mooie Frieteters beeld op één van de mooiste plaatsen in Vlaanderen!"
2020
Street artists brengen muzikale ode aan frietjes van de frituur
Muzikaal erfgoed wordt ingeschakeld om een ode te brengen aan ons culinair erfgoed. De kunstwerken zijn te bezichtigen in Hasselt, Leuven, Antwerpen, Middelkerke en Gent. Door frietjes op onverwachte plaatsen in het straatbeeld te laten opduiken, wil VLAM iedereen herinneren aan de fierheid die ze terecht koesteren voor onze Belgische frieten.
Street art Hasselt
Ik hou van u, ik hou van u, geef me een friet!
De Limburgse Evita Lolita pakt omstaanders in met haar prachtige raamschildering op het oud administratief gebouw naast het Groenplein in Hasselt.
Street artist: Evita Lolita. Locatie: oud administratief gebouw thv Groenplein / Lombaardstraat.
Week van de Friet in Gent
Anja, de laatste friet die moet je mij nog schenken!
Gentenaar Mr. Leenknecht brengt een kleurrijk eerbetoon aan frietjes in de Ajuinlei in Gent.
Street artist: Mr. Leenknecht. Locatie: tegenover Ajuinlei 14.
Street art in Leuven
Frietje, als ik jou zie ben ik niet meer bij te sturen!
Naast de Stella Artois brouwerij in Leuven (tunnel N19) spreidt Leuvenaar Straatletters zijn liefde voor de friet tentoon.
Street artist: Straatletters. Locatie: tunnel van de N19 onder de R23, naast de brouwerij van Stella Artois.
Week van de Friet in Middelkerke
Mijn liefde voor friet is diep zo diep, dieper dan de diepste zee!
Toykyo & Mr Fiksit pakken op het infohuisje aan het Epernayplein op de zeedijk in Middelkerke uit met een passende maritieme ode aan de Belgische friet!
Street artists: Toykyo & Mr Fiksit. Locatie: infohuisje naast het vroegere casino op de zeedijk thv het Epernayplein.
Week van de Friet in Antwerpen
Ohlalala frietjes, ze komen goed van pas!
Antwerpenaar Rise One doet voorbijgangers watertanden met zijn typerend werk aan de Binnensingel in Berchem.
Street artist: Rise One. Locatie: Uitbreidingsstraat 676 aan de Binnensingel in Berchem, naast Centrum voor Basiseducatie.
2019
Standbeelden eren frietjes van de frituur
In vijf steden brengen bekende standbeelden een week lang een ode aan de frietjes van de frituur. Zo zorgen we voor meer goud op straat, en meer goesting in die heerlijke frietjes!
Nergens anders ter wereld kan je zo’n lekkere frietjes eten als in België. De smaak en geur van de Belgische friet is uniek, net als onze frietkotcultuur die niet voor niets erkend werd tot immaterieel cultureel erfgoed. De frituur is dan ook ingebakken in ons straatbeeld. Een uniek Belgisch gegeven als frietjes van de frituur, verdient het om extra in de spotlight gezet te worden. Met de Week van de Friet wil VLAM iedereen nog eens laten stilstaan bij de smaak en beleving die zo uniek zijn aan de frietjes van de frituur.
Ode aan de friet: meer goud op straat
De acties tijdens Week van de Friet brengen dit jaar een uitgebreide ode aan onze Belgische trots. Door frietjes op onverwachte plaatsen in het straatbeeld te laten opduiken, wil VLAM iedereen herinneren aan de fierheid die ze terecht koesteren voor onze Belgische frieten.
Van 25 november tot 1 december zullen vijf steden verspreid over Vlaanderen hun liefde voor de Belgische friet kenbaar maken. Ze schakelen hun cultureel erfgoed in om een ode te brengen aan ons culinair erfgoed. Zo zijn respectievelijk standbeelden in Middelkerke, Kortrijk, Mechelen, Leuven en Hasselt een week lang uitgedost met een pakje frietjes van de frituur.
In geen enkele strip komt de frietkotcultuur zo ruim aan bod als in de Nerostrips van Marc Sleen. Zelfs nog lang voor de traditionele wafelbak aten Jan Spier, Nero en Adhemar lustig frietjes van de frituur. (Middelkerke, thv het Casino)
De onafscheidelijke zusjes Annemieke & Rozemieke uit de befaamde strips van Jommeke dragen ook hun frietje bij tijdens Week van de Friet! (Zeedijk in Middelkerke t.h.v. Theresiastraat)
Ook het Speculaasmannetje in Hasselt houdt van afwisseling en lust op tijd en stond een heerlijk frietje van de frituur! (Witte Nonnenstraat 20)
Op de Havermarkt in Kortrijk pronkt bekende medicus Jan Palfijn deze week niet enkel met zijn verlostang, maar ook met een heerlijk pakje friet!
Op de Grote Markt in Mechelen wordt het Opsinjoorke omhoog gegooid met een laken, terwijl hij angstvallig zijn geliefkoosde frietjes probeert in veiligheid te brengen.
In Leuven voorziet de Kotmadam op de Oude Markt de studenten deze week niet enkel van verse koffie, maar ook van een goed pak friet.
Samen smaakt een frietje beter
Tijdens deze week wordt de Belg aangespoord tot een bezoekje aan de frituur. En dat liefst in gezelschap: VLAM zet dit jaar sterk in op het sociale karakter van onze frietkotcultuur.
Frietjes delen = vriendschap delen
Frietjes eten maakt deel uit van onze cultuur. De Belgische frietkotcultuur is immers niet zomaar erkend tot immaterieel cultureel erfgoed. In onze frituren kan je de geur van heerlijke frietjes opsnuiven en gezellig samen genieten. Die samenhorigheid wil VLAM stimuleren en zelfs belonen.
Bedoeling is om mensen van achter hun computer of smartphone weg te halen om hun vrienden live te ontmoeten, in de frituur. Delen is namelijk veel leuker dan sharen. Zeker als het over eten gaat! Via radio en sociale media roept VLAM iedereen op om eens echt samen te smullen. Allen naar de frituur!
2017
Van 27 november tot 3 dercember 2017 werden er opnieuw "grenscontroles" uitgevoerd aan de Belgische grens. Wagens werden streng gecontroleerd door douaniers, die chauffeurs hoopten te betrappen op ‘een hongerke’, waarbij enkele oude grensposten tijdelijk worden omgedoopt tot frituur. Want als er iets is waar elke Belg zin in heeft als hij terug komt van het buitenland, is het toch wel een portie van onze goudgele nationale trots.
https://www.youtube.com/watch?v=1fsph8Ki3DY
2016
van 28 november tot 4 december 2016
Wat wil de Belg eten als hij thuiskomt uit het buitenland? Juist ja, frietjes van zijn favoriete frituur. Het nieuwe online promotiefilmpje van VLAM voor de ‘Week van de Friet’ alludeert hierop en wordt versterkt door een terugkeer van het frietlied.
Al voor de 17de keer staat de frituur centraal tijdens de Week van de Friet. VLAM wil via deze formule vooral de frituren op een positieve manier in de kijker zetten en de Vlaming zin doen krijgen in frietjes van de frituur.
Rond punt
Naar Nederland rijden, net over de grens draaien op het eerste ronde punt om vrolijk terug te keren naar België en zo het gevoel van ‘thuiskomen uit het buitenland’ te creëren. Dat is het grappige en herkenbare scenario van het nieuwe promotiefilmpje voor de Week van de Friet. Dit nieuwe filmpje verwijst duidelijk naar de campagneslogan ‘Frietjes van de frituur, da’s pas thuiskomen’ en zal te zien zijn op Facebook, Youtube en enkele nieuwswebsites.
Vernieuwd frietlied
https://www.youtube.com/watch?v=TBTBvS5LzKk
In 2000 lanceerde VLAM samen met de frituristen het fameuze frietlied, tijdens de eerste campagne voor frietjes van de frituur. Een grappige tekst en een vrolijk deuntje: het perfecte huwelijk voor een geslaagde actie die in eenieders oren bleef hangen.
Voor de Week van de Friet 2016 werd het frietlied afgestoft en kreeg het een extra strofe om het perfect te laten aansluiten bij de nieuwe campagneboodschap. Gedurende de hele Week van de friet zal het frietlied te horen zijn op StuBru, MNM, Q Music en Joe FM. Bovendien is het frietlied te horen als achtergrondmuziek van het nieuwe filmpje, zodat beide elkaar versterken.
Wil je zelf het frietlied herbeluisteren of het filmpje bekijken? Dat kan via http://www.weekvandefriet.be/.
Enkele cijfers over frieten en de Week van de Friet
De frituur blijft bij uitstek de plaats voor een snelle hap in Vlaanderen. 43% van de Vlamingen gaan minstens maandelijks eens naar de frituur. Vrijdag, zaterdag en zondag zijn de favoriete dagen om naar een frituur te gaan. De favoriete frituurbestelling is een kleine friet met mayonaise, eventueel aangevuld met een frikandel/curryworst. (Bron: iVox, 2015).
De jaarlijkse afspraak eind november - begin december is de consument alvast niet ontgaan. 63% van de Vlamingen kent immers de Week van de Friet en 35% van de Vlamingen bezoekt een frituur tijdens de feestweek.
Tot slot: Frietjes zijn wel degelijk een absolute topper bij terugkomst van een buitenlandse reis. Dat blijkt uit een online bevraging die VLAM uitvoerde in november 2016.
Hier een greep uit de antwoorden op de vraag naar waar mensen aan denken wat eten betreft als ze terugkomen van een buitenlandse reis:
- “Het eerste waar ik dan aan denk is een lekker pak echt Belgische friet, nergens ter wereld vind je ze even lekker. Mijn vaste frituur heeft naar mijn mening de allerbeste frieten, dus dat is rap gekozen, een groot pak van de frituur op de hoek van mijn straat met een curryworst en een pikant sausje erbij en eventueel nog een portie bitterballen naargelang de grote van de honger.”
- “Lekker frietjes van de frituur met een goeie kwak mayonaise. Dat voelt dan weer super snel vertrouwd.”
- “Het is misschien een traditie maar wij snakken dan naar de Belgische frietjes en een lekkere steak met sla en tomaten. Nergens smaakt de friet zoals in eigen land.”
- “Dan denk ik dat ik simpelweg onze frietjes van onze Belgische Frituur zou missen met een lekkere frikandel, een vuurvreter en een Bickey burger ;-) njam njam krijg er al zijn in... “
2015
In 2015 (23->29/11) was de centrale boodschap: Voor echt lekkere frietjes moet je naar de frituur. Koen Van Impe riep in een TV-spotje op ludieke wijze de mensen op om ook eens te denken aan zij die tijdens de week van de friet niet naar de frituur kunnen gaan. Via de website kunnen zij hun steun betuigen en mensen uitnodigen om mee te gaan naar de frituur en hen trakteren op heerlijke frietjes.
.https://www.youtube.com/watch?v=rEL9xNE-biI
https://www.youtube.com/watch?v=EKHJdf3jT94
https://www.youtube.com/watch?v=FQZAh49QYRs
https://www.youtube.com/watch?v=sCWcA_OfTdk
https://www.youtube.com/watch?v=rEL9xNE-biI
2014
In 2014 liep de Week van de Friet van 1 tot 7 december In Vlaanderen was het thema van 2014 ‘Iedereen verdient een frietje van de frituur’. Maar ook al lust iedereen dan wel de frietjes van de frituur, ze zijn helaas niet voor iedereen even bereikbaar. Denk maar aan mensen die in nachtploegen werken, politici in lange onderhandelingen of de bewoners van een rustoord bijvoorbeeld. Dat gegeven speelde VLAM uit in de nieuwe frietcampagne. Een opvallende tv-spot met in de hoofdrol een visser op volle zee, trok de aandacht. Ook de visser heeft erg veel trek in frietjes van de frituur maar moet geduld oefenen. De tv-spot werd uitgezonden op
Op de campagnewebsite kon je bovendien iemand nomineren die een frietje van de frituur verdient maar er door omstandigheden geen kan eten. Uit alle inzendingen werden 3 winnaars geselecteerd. Zij werden verrast met lekkere frietjes.
https://www.youtube.com/watch?v=eQH5mOxO_H0
https://www.youtube.com/watch?v=nWzsp1yfmq8
https://www.youtube.com/watch?v=MNvhplHH9bE
https://www.youtube.com/watch?v=EHWSHH1dgNw
2013
In 2013 liep de Week van de friet van 25 november tot 1 december 2013. Dat jaar stond de Week van de Friet in het teken van het immaterieel cultureel erfgoed (ICE). Via de campagne wilde VLAM zoveel mogelijk frituristen en frietkotklanten bewust maken van de waarde van de frietkotcultuur. Zo wilde ze het respect en de waardering voor dit immaterieel erfgoed verhogen en het belang van ICE beter bekend maken. Er werd een petitie gelanceerd om de frietkotcultuur te steunen. Deze petitie kon online worden getekend op www.weekvandefriet.be waarop ook ruimte voorzien was voor reacties als ‘waarom vind je de frietkotcultuur belangrijk/immaterieel erfgoed’ en ‘hoe wil je deze traditie doorgeven aan volgende generaties’. De website werd ook gekoppeld aan sociale media als Facebook en Twitter om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Aan de frituristen werd ook een papieren exemplaar van de affiche bezorgd die ze in hun frituur kunnen hangen.
Via een oproep “Frituristen, komt uit uw (friet)kot!” werden de frituristen ingelicht over de aanvraag van de opname van de frietkotcultuur op de inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. Deze oproep verscheen in diverse vakbladen: Snackblad (Nl) van november, Néo (Fr) van oktober en Restofrit van november). De Frituristen vernamen zo al meer over de komende campagne en werden ook warm gemaakt om mee na te denken over hoe ze, in hun eigen frituur, zoveel mogelijk klanten en collega’s kunnen aanzetten om de petitie te onderteken en de frietkotcultuur te steunen. Een gelijkaardige oproep “kom uit uw (friet)kot” wordt via perscontacten en journalisten breder verspreid onder de hele bevolking.
Voor de tv-spot werd verder gewerkt op het thema van 2012: “wie kan weerstaan aan een frietje van de frituur”. Deze keer ging de frietreporter op pad naar locaties, evenementen, gemeenschappen die reeds erkend zijn als immaterieel erfgoed. De frietreporter bood de mensen daar een frietje aan en vroeg hen waarom ze vonden dat de frietkotcultuur een plaats verdient op de inventaris Vlaanderen Immaterieel Cultureel Erfgoed. In de tv-spot kwamen de verschillende aspecten van de frietkotcultuur - de kunst van het frieten bakken en de sociale beleving – via sfeerbeelden in de frituur duidelijk aan bod.
https://www.youtube.com/watch?v=sVbLPwlOAGM
https://www.youtube.com/watch?v=IH73V_g1qTI
https://www.youtube.com/watch?v=CK1MFSZGByU
De stem van het volk
Op de petitievraag “waarom zou onze frietkotcultuur een erkenning als immaterieel cultureel erfgoed moeten krijgen?” werd bijzonder positief gereageerd. Een greep uit de 20.000 reacties:
- “België zonder frietkotten is België niet, of zou België niet zijn.”
- “België zonder frietkot is als een japanner zonder kodak.”
- “Frietkoten horen bij het Belgische dorps- en stadsbeeld.”
- “Ik ervaar frietcultuur als iets wat bij België hoort, zoals de zee, de omleidingen en de regen.”
- “Omdat er in deze tijd van 'het moet altijd vernieuwend' zijn, best wel eens gewezen mag worden naar het verleden, naar de dingen die toen al werkten voor ons, en dat nog steeds goed doen.”
- “Onder frietcultuur versta ik onder meer de mogelijkheid om spreekwoordelijk op de hoek van elke straat de mogelijkheid te hebben om frietjes te eten. Dat is uniek in de wereld.”
- “Nergens in het buitenland smaken de frieten zoals thuis. Dus is er toch een kwaliteitsverschil te waarderen. Weg met ons minderwaardigheidsgevoel ! We hebben iets van super kwaliteit, laat het ons dan ook promoten !”
- “De frietkot cultuur moet erkend worden want nergens is er betere friet als bij ons, of wel worden ze verkeerd gebakken of te lang of te kort, niet de juiste olie gebruikt, het geheim van een goede Belgische friet wordt 2 keer gebakken, lekker krokant en vanbinnen mals. Als men terug van vakantie komt willen veel mensen een goede friet en dat zegt toch al veel.”
- “Overal worden frieten gegeten maar nergens hebben ze die speciale smaak en geur als in België; dat bewijst toch dat België een echte primeur heeft op dit vlak en dat we dit moeten herwaarderen wil deze traditie niet helemaal verloren gaan.”
- “Omdat het uniek is in de wereld om een doodgewone aardappel om te toveren tot een superlekker frietje in een afhaalconcept mét sausjes, vlees en zelfs heelder schotels !”
- “Als je in het buitenland bent en je wil frieten, dan krijg je meestal een mislukt afgietsel van wat frieten moeten zijn.” “Belgen trekken naar Amerika om daar een frituur te beginnen ondanks de vele fastfoodbedrijven daar.”
-“We zijn er over de hele wereld bekend om, om onze frieten !! Het is dus inderdaad deel van onze cultuur!” “Omdat de frieten in België het lekkerst zijn en sommige frituristen het echt tot culinaire kunst verheffen.”
“Het maken van lekkere frieten is typisch Belgisch, en mag dus een erkenning krijgen.”
“Belgen en frieten zijn gewoon 1, onze frietjes zijn het lekkerst.”
“Onze Frietkotcultuur wijst erop dat we als Belgen verslingerd zijn aan frieten, die we nog het liefst aan de frietkraam of het frietkot gaan halen ipv op restaurant te gaan of zelf frieten te bakken.”
“De Belgische frietkotcultuur is een unicum, zowat elke dag kan je hier in alle uithoeken aan een pakje friet, sauzen en vleesjes geraken. Het is een moment waar we allemaal naar uitkijken, een 'familiegerecht' bij uitstek, om iets te vieren, voor de gezelligheid, de eerste maaltijd na een week vakantie bij terugkomst op Belgische bodem.”
Op 10 januari 2014 werden onder grote persbelangstelling de petities “ondersteun de aanvraag tot erkenning van de Frietkotcultuur als Immaterieel Cultureel Erfgoed” overhandigd aan Minister Joke Schauvliege.
https://www.youtube.com/watch?v=v3QlCMUMT5c
2012
De Week van de Friet in 2012 stond in het thema van “niemand weerstaat aan een frietje van de frituur”
Frietreporters gingen op pad om BV ’s op de meest onverwachte momenten geen microfoon maar wel een pakje friet onder de neus te duwen. Centrale vraag was: “Wie kan weerstaan aan een frietje van de frituur?”
https://www.youtube.com/watch?v=HQ7ZK48iol0
https://www.youtube.com/watch?v=xqNsNGJQyTk
https://www.youtube.com/watch?v=zHklLp_aGRs
https://www.youtube.com/watch?v=clBN0bbnDDw
https://www.youtube.com/watch?v=AGVCR9gldWA
2011
In 2011 kreeg de Week van de Friet royale ondersteuning van Prinses Mathilde (gespeeld door Nathalie Meskens).
In de uitzending van “Tegen de sterren op” tijdens de Week van de Friet waren een 2 sketches waarin Prinses Mathilde het zegt "met frieten”
Naast de integratie in het programma waren er ook billboards rond de aflevering en programmatrailers in aanloop van de aflevering.
Bovenop die royale ondersteuning zorgden we ook voor een royale traktatie.
Elke dag van de week stond er ergens in Vlaanderen een mobiele frituur en werden er gratis frietjes uitgedeeld. Deze actie werd aangekondigd op Q-Music.
http://www.youtube.com/watch?v=b81zOdbxp6U).
2010
In 2009 en 2010 organiseerden we Frietrock. Tijdens de Week van de Frituur vonden er in een 100-tal frituren mini-optredens plaats van bekende en minder bekende artiesten. De optredens waren kleinschalig, laagdrempelig, simpel & puur én gezellig. Bedoeling was om de Week van de friet ook meer in de frituur zelf te laten leven en vooral ook de consument meer te betrekken.
Een kleine greep uit de artiesten: Axl Peleman, Mama’s Jasje, Sandrine, Brahim, Ellektra, Barbie Bancock, Buurman, Gene Thomas, Guy Swinnen, Mint, … .
De hoofdprijs was een VIP-concert van Stan Van Samang in je favoriete frituur.
2009
In 2009 organiseerden Vlaanderen en Wallonië voor het eerst simultaan een Week van de Friet / Semaine de la Frite en met de toetreding van het Brussels Gewest kon in 2010 voor het eerst een echte Nationale Week van de Friet worden gevierd.
2008
In 2008 creëerden Urbanus en enkele andere BV’s (Helmut Lotti, Hilde De Baerdemaeker, Herr Seele, Veerle Dobbelaere, Lindsey Pfaff, Henk Van Cauwenbergh, Roos Van Acker, Nicky Vankets en Dimitri Vantomme) een exclusief frietvorkje. De frietvorkjes werden, in aanwezigheid van Urbanus, voorgesteld tijdens een persmeeting in het frietmuseum in Brugge en waren te bekijken op www.weekvandefriet.be. Na afloop werden ze via eBay geveild ten voordele van CliniClowns. Het frietvorkje van Urbanus werd in beperkte oplage naar het grote publiek verspreid via de geïnteresseerde frituristen. De actie werd ondersteund door een radiospot “Er zit een fritfrinket in mijn frieten verdimme”.
2007
In 2007 stond de Hit van de Friet, een actie met Jean Blaute als peter, centraal. Jean Blaute schreef de muziek, de tekst kon door Vlaanderen worden ingediend.
Surfers konden hun beoordeling geven op de ingediende teksten. Het liedje met de winnende tekst werd opgenomen in de Galaxi-studio’s en werd ingezongen door de winnaar. De winnaar trok ook samen met Jean Blaute naar een aantal radiozenders voor een gesprek en een live-versie. Daarnaast vormde het liedje ook de basis voor de radiospot.
https://www.youtube.com/watch?v=EIwCDqwZMj8
2006
In 2006 stond de Week van de Friet in het teken van de puntzak, met Herr Seele als peter van de actie. We lanceerden een designwedstrijd voor het grote publiek.Uit de 100 ingezonden ontwerpen werden 15 laureaten gekozen, wiens ontwerp in reuzenformaat werd uitgevoerd en tentoongesteld op de Groenplaats in Antwerpen. Samen met een exemplaar van Herr Seele werden de frietzakken geveild op eBay.
De veiling startte met een beginbedrag van 1,60 euro, de prijs van een pakje frieten. Op de slotdag had het ontwerp van Herr Seele een notering bereikt van 1.270 euro. De creatie van Stefa Rogiers uit Kuringen, de winnares van de designwedstrijd, was goed voor 960 euro.
Dat bracht 4.735 euro op, een bedrag dat VLAM aan de Cliniclowns schonk. Het ontwerp van Herr Seele werd ook op gewone puntzakken gedrukt en via de frituristen verspreid naar de frituurbezoekers. De actie werd ondersteund door een radiospot en de website www.weekvandefriet.be
In 2004 en 2005 zonden we tijdens de Week de tv-spot “Ik ben verzot op mijn frietkot” uit
Inspelend op de rage van de tattoos, laat hij een jongeman zien die, in plaats van een hartje, fier de naam van zijn
lievelingsfrituur laat tattoeëren. We wilden met deze spot de speciale band die de Vlaming met de frituur heeft in de kijker zetten. We voorzagen de frituren van kleeftattoes, die ze konden uitdelen aan hun klanten. Op de website konden de consumenten getuigenissen en foto’s van hun liefde voor hun frietkot plaatsen, een tattoe-card versturen, een screensaver downloaden, …
https://www.youtube.com/watch?v=z0-m_gDH-9s
Geef hier uw tekst in
In 2003 deden we beroep op het Free Mobility-netwerk. Gedurende een maand reden een 20-tal BV’s rond met een Mini Cooper, uitgedost in een leuk frietkleedje. De BV’s waren: Stany Crets, Joost Zwegers, Hans Laerenbergh, Vincent Goeminne, Piet Goddaer, Veerle Dobbelaere, Peter Evrard, Natalia Druyts, Tom Van Landuyt, Spark, Gene Thomas, Brahim, Michael Pas, Gina Brondeel, Wim Soetaer, Peter Van Asbroeck, Pascal Bal, Roos Van Acker,
Olivier Bertels en Alain Van Hassel.
Geef hier uw tekst in
In 2000 was de blikvanger het frietlied “De frietjes van de frituur” dat speciaal voor deze actie werd gecomponeerd en ingezongen door Johan Verminnen, Isabelle A, Yasmine, Raf Van Brussel, Margriet en Bjorn (Boysband). Dit liedje / radiospot werd gedurende 1 week uitgezonden op een aantal radiozenders.
Ook in 2001 was de frietlied-radiospot weer te horen op enkele radiozenders. Daarnaast ontvingen alle frituuruitbaters een schort, een affiche en ballonnetjes om hun frituur op te smukken.
In 2002 zonden we opnieuw het frietlied uit. Daarnaast organiseerden we een wedstrijd samen met Joepie. Bij de Joepie tijdens de Week zat er een frietzakje, waarmee men een
gratis pakje friet kon afhalen bij de deelnemende frituren (herkenbaar aan een affiche).
http://www.youtube.com/watch?v=W8bb3hn8WjI
rolex replica watches Audemars Piguet Replica Watches www.topapwatch.com|Car Wraps
vzw Navefri - Unafri asbl
Schillekensberg 21 3460 Bekkevoort
info@navefri-unafri.be
Gebruik het invulformulier